vrijdag 24 oktober 2008

Elizabeth Jennings - A Death

‘His face is shone’ she said,
‘Three days I had him in my house,
Three days before they took him from his bed,
And never have I felt so close.’

‘Always alive he was
A little drawn away from me.
Looks are opaque when living and his face
Seemed hiding something, carefully.

‘But those three days before
They took his body out, I used to go
And talk to him. That shining from him bore
No secrets. Living, he never looked or answered so.’

Sceptic I listened, then
Noted what peace she seemed to have,
How tenderly she put flowers on his grave
But not as if he might return again
Or shine or seem quite close:
Rather to please us were the flowers she gave

1 opmerking:

Inge en Danielle zei

Vragen bij het gedicht:
Beschrijf de gevoelens die de vrouw had tegenover haar man, nadat hij gestorven was.
De vrouw geeft niet echt een gevoel van liefde weer. Ze zag haar man als een contante factor die ze voor lief nam. Pas na zijn dood had ze door hoeveel ze van hem hield.

Leg de zin ‘Living, hen ever looked or answered so’ uit.
Ze begon pas met hem te praten na zijn dood, daarvoor spraken ze weinig. Ook zegt ze dat hij nog nooit zo gekeken of geantwoord heeft. Maar de man is al dood, het is raar dat ze zich nu pas tot hem aangetrokken voelt.

In het gedicht vertelt de ikfiguur over een vrouw die haar man heeft verloren. De man lag drie dagen in bed voordat hij daar werd weggehaald. De gevoelens van de vrouw bij zijn dood worden beschreven.

De belangrijkste personen zijn de verteller, de vrouw en de man. De hoofdrol is voor de vrouw.

Het verhaal speelt zich af in het huis van de vrouw en de begraafplaats.
Het thema van het gedicht is de dood en de daarbij horende gevoelens.

Algemene informatie

Tijdbalk
700 - 1066 Old English

1066 - 1500 Middle English

1500 1660 Renaissance (renaître)

1660 - 1789 Classicism/age of reason

1789 – 1832 Romanticism

1832 – 1900 Victorian age

1900 – Now Modern English period



Soorten sonneten
Italian sonnet 4 – 4 – 3 – 3

English/Shakespearean Sonnet 4 – 4 – 4 – 2


Rijmschema’s
Italian sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d (wending) e, f, g e, f, g

English/Shakespearean sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d e, f, e, f (conclusie) g, g

Achtergrondinformatie over de renaissance

Kenmerken:
- herleving van de klassieken
- nadruk op aardse realiteit naast het hiernamaals
- nadruk op het individu (je hoort niet meer bij een groep)
- boekdrukkunst werd uitgevonden: Middeklasse kan nu ook beschikken over de literatuur
- veel poëzie en drama
- Sonnet is belangrijk
- Metafysica: dichters die gedichten schrijven met veel wetenschap erin:
- conceits (wetenschappelijke en ingewikkelde vergelijking)
- comparison (my love is like a red rose)

Voorbeeld conceit: Women are but mens shaddowes - Ben Jonson:
gaat vergelijking aan en gaat wetenschappelijk na of het klopt

Meer weten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Renaissance