vrijdag 24 oktober 2008

John Donne - The Good Morrow

I WONDER by my troth, what thou and I
Did, till we loved ? were we not wean'd till then ?
But suck'd on country pleasures, childishly ?
Or snorted we in the Seven Sleepers' den ?
'Twas so ; but this, all pleasures fancies be ;
If ever any beauty I did see,
Which I desired, and got, 'twas but a dream of thee.

And now good-morrow to our waking souls,
Which watch not one another out of fear ;
For love all love of other sights controls,
And makes one little room an everywhere.
Let sea-discoverers to new worlds have gone ;
Let maps to other, worlds on worlds have shown ;
Let us possess one world ; each hath one, and is one.

My face in thine eye, thine in mine appears,
And true plain hearts do in the faces rest ;
Where can we find two better hemispheres
Without sharp north, without declining west ?
Whatever dies, was not mix'd equally ;
If our two loves be one, or thou and I
Love so alike that none can slacken, none can die.

1 opmerking:

Inge en Danielle zei

Plot:
Het gedicht gaat over twee geliefden. De een vraagt zich af wat er was voordat ze zo hopeloos verliefd raakten op elkaar. De persoon die aan het woord is, zegt dat al zijn eerdere liefdes alleen een afspiegeling waren van wat hij nu voelt. Hun zielen worden nu pas echt wakker. Door hun liefde voor elkaar ontstaat er een eigen wereld, waarin ze elkaars wereld zijn, maar er ook samen één vormen. Ze gaan ervanuit dat als de elementen goed gemixt zijn hun liefde eeuwig voort blijft duren.

Theme:
Het is duidelijk dat het thema van dit gedicht de liefde is.

Characters:
De twee verliefde personen zijn de enige personen in dit gedicht.

Personal Opinion
Wij vonden dit een erg mooi gedicht, omdat het over het gevoel gaat dat liefde bij je los maakt. Nu de personen weten wat echte liefde is, vragen ze zich af wat ze daarvoor met het leven hebben gedaan. Het gedicht laat eigenlijk zien dat liefde je wakker schudt en het je gelukkig maakt in het leven.

Algemene informatie

Tijdbalk
700 - 1066 Old English

1066 - 1500 Middle English

1500 1660 Renaissance (renaître)

1660 - 1789 Classicism/age of reason

1789 – 1832 Romanticism

1832 – 1900 Victorian age

1900 – Now Modern English period



Soorten sonneten
Italian sonnet 4 – 4 – 3 – 3

English/Shakespearean Sonnet 4 – 4 – 4 – 2


Rijmschema’s
Italian sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d (wending) e, f, g e, f, g

English/Shakespearean sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d e, f, e, f (conclusie) g, g

Achtergrondinformatie over de renaissance

Kenmerken:
- herleving van de klassieken
- nadruk op aardse realiteit naast het hiernamaals
- nadruk op het individu (je hoort niet meer bij een groep)
- boekdrukkunst werd uitgevonden: Middeklasse kan nu ook beschikken over de literatuur
- veel poëzie en drama
- Sonnet is belangrijk
- Metafysica: dichters die gedichten schrijven met veel wetenschap erin:
- conceits (wetenschappelijke en ingewikkelde vergelijking)
- comparison (my love is like a red rose)

Voorbeeld conceit: Women are but mens shaddowes - Ben Jonson:
gaat vergelijking aan en gaat wetenschappelijk na of het klopt

Meer weten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Renaissance