woensdag 22 oktober 2008

No Tomorrow

by Angel Towe

I am going to die tomorrow,
But yet I haven't been born.
My mother shows no sorrow,
For I am a product of love torn.

I will never see the light of day,
I will never smell a flower,
I will never walk along a waters bay,
Or feel the drop of an Aprils shower.

It hurts for no one to show me love,
I will never be hugged or kissed,
When I have gone to the heavens above,
I wonder if I will be missed.

Today is my last day to live,
My last thought, my last breath.
Just think of all I could give,
But tomorrow I'll be put to rest.

1 opmerking:

Inge en Danielle zei

Plot
Het gedicht gaat over een kind die sterft. Hij/zij gaat morgen dood, maar het is nog niet geboren. Zijn moeder heeft geen spijt. Het zal nooit het daglicht zien, nooit de geur van een bloem ruiken, nooit langs een baai lopen en nooit regendruppels voelen. Hij zal nooit gekust of geknuffeld worden, als hij boven in de hemel zit. Hij vraagt zich af of hij zal worden gemist. Vandaag is de laatste dag dat hij leeft, zijn laatste gedachte, zijn laatste adem.

Scene
Er is geen bepaalde plaats van handeling, dat is ook niet belangrijk in het gedicht.

Theme
Het gedicht gaat over de dood. Niet over de dood van een levend persoon, maar om een nog ongeboren baby. De moeder heeft besloten abortus te plegen, dus de baby zal nooit de leuke dingen in het leven meemaken.

Characters
Er komt een personage voor; een ongeboren baby. Hij vertelt dat hij het erg vindt om nooit geboren te worden, hij zal zoveel leuke dingen missen.

Point of view
Het verhaal is in een ik-vertelsituatie geschreven. Alles wordt verteld door de ogen van de baby. Je zit als het ware in zijn hoofd. Over andere mensen die misschien kunnen meespelen in het verhaal, zoals de moeder, weet je niks.

Personal opinion
Het is nogal een anti-abortus gedicht. Het laat zien dat de baby ook lijdt door de beslissing van de moeder om abortus te plegen. Het gedicht had rechtstreeks uit de kerk kunnen komen, aangezien zij daar ook tegen zijn.
Het is wel een keer wat anders, een verhaal over de dood van een ongeboren baby. Meestal gaat het om een al levend persoon. Zo zie je het leed wat een baby kan hebben.

Algemene informatie

Tijdbalk
700 - 1066 Old English

1066 - 1500 Middle English

1500 1660 Renaissance (renaître)

1660 - 1789 Classicism/age of reason

1789 – 1832 Romanticism

1832 – 1900 Victorian age

1900 – Now Modern English period



Soorten sonneten
Italian sonnet 4 – 4 – 3 – 3

English/Shakespearean Sonnet 4 – 4 – 4 – 2


Rijmschema’s
Italian sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d (wending) e, f, g e, f, g

English/Shakespearean sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d e, f, e, f (conclusie) g, g

Achtergrondinformatie over de renaissance

Kenmerken:
- herleving van de klassieken
- nadruk op aardse realiteit naast het hiernamaals
- nadruk op het individu (je hoort niet meer bij een groep)
- boekdrukkunst werd uitgevonden: Middeklasse kan nu ook beschikken over de literatuur
- veel poëzie en drama
- Sonnet is belangrijk
- Metafysica: dichters die gedichten schrijven met veel wetenschap erin:
- conceits (wetenschappelijke en ingewikkelde vergelijking)
- comparison (my love is like a red rose)

Voorbeeld conceit: Women are but mens shaddowes - Ben Jonson:
gaat vergelijking aan en gaat wetenschappelijk na of het klopt

Meer weten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Renaissance