vrijdag 10 oktober 2008

Reacties

Hier kun je reacties geven over de door ons gelezen boeken, moderne gedichten, gedichten uit de Renaissance en short stories.
Je hoeft alleen maar je reactie te geven op de gedichten die [u]niet[/u] behandeld niet in de les.

Alvast bedankt,
Inge & Danielle

Algemene informatie

Tijdbalk
700 - 1066 Old English

1066 - 1500 Middle English

1500 1660 Renaissance (renaître)

1660 - 1789 Classicism/age of reason

1789 – 1832 Romanticism

1832 – 1900 Victorian age

1900 – Now Modern English period



Soorten sonneten
Italian sonnet 4 – 4 – 3 – 3

English/Shakespearean Sonnet 4 – 4 – 4 – 2


Rijmschema’s
Italian sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d (wending) e, f, g e, f, g

English/Shakespearean sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d e, f, e, f (conclusie) g, g

Achtergrondinformatie over de renaissance

Kenmerken:
- herleving van de klassieken
- nadruk op aardse realiteit naast het hiernamaals
- nadruk op het individu (je hoort niet meer bij een groep)
- boekdrukkunst werd uitgevonden: Middeklasse kan nu ook beschikken over de literatuur
- veel poëzie en drama
- Sonnet is belangrijk
- Metafysica: dichters die gedichten schrijven met veel wetenschap erin:
- conceits (wetenschappelijke en ingewikkelde vergelijking)
- comparison (my love is like a red rose)

Voorbeeld conceit: Women are but mens shaddowes - Ben Jonson:
gaat vergelijking aan en gaat wetenschappelijk na of het klopt

Meer weten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Renaissance