vrijdag 24 oktober 2008

The First Autumn

by Erskine Caldwell

De tekst van die verhaal konden wij niet op het internet vinden.

1 opmerking:

Inge en Danielle zei

Plot:
Het verhaal gaat over een broertje en zusje die tijdens het buitenspelen voor het eerst in hun leven echt in de gaten hebben dat het herfst wordt, ze merken op dat de blaadjes verkleuren en op de grond vallen. De broer (Robert) legt aan zijn zusje (Elizabeth) dat dit komt doordat de blaadjes doodgaan, dit wetende verandert de manier waarop ze tegen de natuur aankijken.
Na het verhaal van Robert aan zijn zusje, komt hun vader thuis. Met zijn drietjes gaan ze 'paardje' spelen. Maar opeens houdt de vader op met het paardje spelen en blijft stil liggen. De kinderen denken dat het een grapje is en blijven nog even bij hun vader. Als er helemaal geen geluid meer uitkomt, gaat Robert zijn moeder halen. De moeder heeft vrij snel door dat vader overleden is, maar stuurt Robert en Elizabeth naar binnen, zodat ze (voorlopig) nog niet weten dat hun vader overleden is.

Scene:
Het verhaal speelt zich 'thuis' af. De precieze plaats is niet bekent, maar wel dat het verhaal zich in de tuin afspeelt.

Theme:
Het thema is volgens ons de dood. In het begin gaat de natuur dood (de blaadjes in de herfst) en daarna hun vader. Het is de eerste herfst waarin de kinderen zich bewust zijn van sterfelijkheid.

Characters:
De belangrijkste karakters zijn Robert en Elizabeth, zij vertellen immers het verhaal. Het zijn karakters. Daarnaast zijn 'Daddy' en 'Mother' ook personages, maar zij zijn typen, omdat je niet zoveel karaktereigenschappen te weten komt.

Point of view:
Het verhaal wordt vanuit de kinderen Robert en Elizabeth vertelt.

Personal opinion
Wij vinden dit een triest verhaal, omdat het aangrijpend is. Op zo’n jonge leeftijd je vader verliezen, dat wil je niemand aandoen. Ook vinden wij de titel goed bij het verhaal gekozen, omdat het de herfst het seizoen is dat alles sterft.

Algemene informatie

Tijdbalk
700 - 1066 Old English

1066 - 1500 Middle English

1500 1660 Renaissance (renaître)

1660 - 1789 Classicism/age of reason

1789 – 1832 Romanticism

1832 – 1900 Victorian age

1900 – Now Modern English period



Soorten sonneten
Italian sonnet 4 – 4 – 3 – 3

English/Shakespearean Sonnet 4 – 4 – 4 – 2


Rijmschema’s
Italian sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d (wending) e, f, g e, f, g

English/Shakespearean sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d e, f, e, f (conclusie) g, g

Achtergrondinformatie over de renaissance

Kenmerken:
- herleving van de klassieken
- nadruk op aardse realiteit naast het hiernamaals
- nadruk op het individu (je hoort niet meer bij een groep)
- boekdrukkunst werd uitgevonden: Middeklasse kan nu ook beschikken over de literatuur
- veel poëzie en drama
- Sonnet is belangrijk
- Metafysica: dichters die gedichten schrijven met veel wetenschap erin:
- conceits (wetenschappelijke en ingewikkelde vergelijking)
- comparison (my love is like a red rose)

Voorbeeld conceit: Women are but mens shaddowes - Ben Jonson:
gaat vergelijking aan en gaat wetenschappelijk na of het klopt

Meer weten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Renaissance