‘September 11’ van Hillary A. Craig
I was sitting in school on that day in September
It was the day all Americans soon would remember
I watched the twin towers as they were hit by those planes
And I watched everything around them burst into flames
Everyone running and screaming in horror
Not knowing what to do or what was in store
Families were torn and loved ones were lost
Some wanted revenge, no matter the cost
All the lives that would never be the same
Stood back and watched as the firemen came
So much destruction, so much left undone
On September 11, 2001.
woensdag 22 oktober 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Algemene informatie
Tijdbalk
700 - 1066 Old English
1066 - 1500 Middle English
1500 1660 Renaissance (renaître)
1660 - 1789 Classicism/age of reason
1789 – 1832 Romanticism
1832 – 1900 Victorian age
1900 – Now Modern English period
Soorten sonneten
Italian sonnet 4 – 4 – 3 – 3
English/Shakespearean Sonnet 4 – 4 – 4 – 2
Rijmschema’s
Italian sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d (wending) e, f, g e, f, g
English/Shakespearean sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d e, f, e, f (conclusie) g, g
700 - 1066 Old English
1066 - 1500 Middle English
1500 1660 Renaissance (renaître)
1660 - 1789 Classicism/age of reason
1789 – 1832 Romanticism
1832 – 1900 Victorian age
1900 – Now Modern English period
Soorten sonneten
Italian sonnet 4 – 4 – 3 – 3
English/Shakespearean Sonnet 4 – 4 – 4 – 2
Rijmschema’s
Italian sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d (wending) e, f, g e, f, g
English/Shakespearean sonnet:
a, b, a, b c, d, c, d e, f, e, f (conclusie) g, g
Achtergrondinformatie over de renaissance
Kenmerken:
- herleving van de klassieken
- nadruk op aardse realiteit naast het hiernamaals
- nadruk op het individu (je hoort niet meer bij een groep)
- boekdrukkunst werd uitgevonden: Middeklasse kan nu ook beschikken over de literatuur
- veel poëzie en drama
- Sonnet is belangrijk
- Metafysica: dichters die gedichten schrijven met veel wetenschap erin:
- conceits (wetenschappelijke en ingewikkelde vergelijking)
- comparison (my love is like a red rose)
Voorbeeld conceit: Women are but mens shaddowes - Ben Jonson:
gaat vergelijking aan en gaat wetenschappelijk na of het klopt
Meer weten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Renaissance
- herleving van de klassieken
- nadruk op aardse realiteit naast het hiernamaals
- nadruk op het individu (je hoort niet meer bij een groep)
- boekdrukkunst werd uitgevonden: Middeklasse kan nu ook beschikken over de literatuur
- veel poëzie en drama
- Sonnet is belangrijk
- Metafysica: dichters die gedichten schrijven met veel wetenschap erin:
- conceits (wetenschappelijke en ingewikkelde vergelijking)
- comparison (my love is like a red rose)
Voorbeeld conceit: Women are but mens shaddowes - Ben Jonson:
gaat vergelijking aan en gaat wetenschappelijk na of het klopt
Meer weten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Renaissance
2 opmerkingen:
Plot:
In dit gedicht wordt 11 september 2001 besproken. Op die dag werden er aanslagen gepleegd op de Verenigde Staten. De dichter schrijft hierover haar verhaal, hoe ze het mee maakte. De dichter denkt aan de mensen die gestorven zijn, ze raakt er zelf van verward. Ze wil niet denken aan de details, maar aan de onschuldige mensenlevens. Ze zal die dag nooit vergeten!
Scene
De ik-figuur zit aan het begin van het gedicht op school. Deze locatie heeft een bijzondere betekenis, omdat tijdens 11 september iedereen gewoon naar het werk of school ging, totdat deze vreselijk aanslag gebeurde
Theme
Het thema van dit gedicht is de aanslag van 11 september, omdat alles in het gedicht terugslaat op deze gebeurtenis
Characters
Het enige personage van het verhaal is de ik-figuur. Ze is een type, omdat er niet veel over haar karakter vermeld staat.
Point of view
Het verhaal staat in de alwetende-vertelsituatie. De ik-figuur weet namelijk al wat er op deze vreselijk dag gaat gebeuren. Dat blijkt uit het woordje ‘soon’ uit de tweede regel.
Personal Opinion
Ik vind dit een erg aangrijpend gedicht. Ik zou het iedereen aanraden om te lezen, omdat het rijmen en de vertelsituatie het gedicht heel aangrijpend maken, daarnaast wordt er goed beschreven wat voor een nachtmerrie 11 september 2001 was.
Wuaw.. Geen ingewikkelde woorden, geen moeilijk gevormde zinnen en toch, het gedicht maakt indruk op de lezer. Bij het lezen van het gedicht word je als het ware veplaatst naar de dag van de aanslagen, 11 september. Je ziet de dingen gebeuren, de chaos die er onstaat..
Het is geschreven vanuit een kind, tenminste de verteller bevond zich in een school.. Het is ook wel te merken aan zijn taalgebruik en je ziet dat niet alleen volwassenen begrijpen dat er op dat moment iets vreselijks gebeurt.. ook kinderen zitten ermee en kunnen op zo een mooie wijze, als gedicht, hun gevoelens en belevenissen uitdrukken.
We zijn het met jullie eens dat het gedicht voor iedereen aan te raden is. Het gedicht is inderdaad erg aangrijpend.
Een reactie posten